معماری
خانه / کنسول بازی / آقای شهید احمد عضو ارشد سابق پلی‌ استیشن: اگر پلی استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌ استیشن بودیم

آقای شهید احمد عضو ارشد سابق پلی‌ استیشن: اگر پلی استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌ استیشن بودیم

پس از دو دوره‌ی موفق پلی‌ استیشن ۱ و پلی‌ استیشن ۲، ما شاهد یک عصر کاملاََ متفاوت برای سونی بودیم و پلی‌ استیشن نتوانست با آن قدرت قبلی رویه خود را پیش بگیرد. به دلایلی مختلف مانند موانع بازاریابی (قیمت ۶۰۰ دلاری)، تصمیمات عجیب و غریب و مهم‌تر از همه سخت‌افزاری که توسعه‌ی نرم‌افزار برایش سخت بود، کنسول پلی‌ استیشن ۳ به سیستمی کاملاََ حساس برای سونی بدل گشت و مدیریت آن بسیار پیچیده شد. همه‌ی طرفداران و تحلیل‌گران مطمئن بودند که پلی‌ استیشن ۳ فروشی خارق‌العاده خواهد داشت و به لطف عناوین انحصاری شگفت‌انگیز از دو نسل قبلی نیز پیشی می‌گیرد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و رقبای سونی به شدت قدرتمند‌تر از قبل ظاهر شدند و کار برای سونی سخت‌تر از قبل شد.در نسل هشتم سونی رویه‌ای متفاوت را پیش گرفت و از اشتباهات گذشته‌ی خود درس گرفت و پلی استیشن ۴ را متفاوت عرضه کرد.

پلی‌ استیشن 4

 

پلی استیشن ۴

آن‌ها کنسول نسل هشتمی خود یعنی پلی استیشن ۴ را با قیمتی بسیار مناسب در دسترس بازی‌بازان قرار دادند و همچنین معماری پلتفرم را کاملاََ دوست‌دار سازندگان و تولیدکنندگان نرم‌افزار طراحی کردند تا دیگر مشکلاتی که پیرامون پلی‌ استیشن ۳ و معماری Cell پیش آمد را شاهد نباشیم. نتیجه‌ی مواردی مانند انحصاری‌های جذاب، معماری متفاوت و قیمت ارزان‌تر در کنار قدرت بیشتر باعث شد شاهد موفقیت عظیم پلی‌ استیشن ۴ در نسل کنونی باشیم اما با توجه به بیانیه‌ی یکی از اعضای ارشد قبلی این شرکت، اگر این موفقیت رخ نمی‌داد ما در حال حاضر شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم.

آقای شهید احمد (Shahid Ahmad)، عضو ارشد سابق پلی‌استیشن، در مستندی با نام The Playstation Revolution صحبت‌های جالبی در مورد سیاست‌های سونی و موفقیت آن‌ها در نسل کنونی داشته است. آقای احمد بیش از ۱۰ سال در شرکت سونی فعالیت داشت و یکی از مهره‌های کلیدی آن‌ها به حساب می‌آمد. او توضیح داد که کنسول پلی‌ استیشن ۳ به طور کلی شرکت سونی و استراتژی‌های آن را تغییر داد به شکلی که آن‌ها در زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن ۳ رویکردی کاملاََ مغرورانه نسبت به این کنسول داشتند و دلیل آن پیروزی قاطع در نسل‌های گذشته بود اما در پایان نسل هفتم و مشاهده‌ی عملکرد ضعیف‌تر نسبت به قبل حال و هوای شرکت جدی، پرتلاش، تاریک و بسیار متمرکز شد تا بتوانند راهی صحیح برای نسل بعد پیدا کنند. احمد در این باره گفت:

پلی‌استیشن ۳ برای افراد گوناگون معانی مختلفی را تداعی می‌کرد. به طور حتم این عصر یک دوره‌ی بسیار سخت بود چرا که کارهای بسیاری می‌بایست صورت گیرد تا سختی‌های سخت‌افزاری و توسعه‌ی برنامه‌های گوناگون برای آن برطرف شود و به همین خاطر کسری پول شدیدی به وجود آمد. در مورد پلی‌استیشن ۳ ما با یک سخت‌افزار خارق‌العاده رو به رو بودیم اما سختی‌ها و مشکلات توسعه‌ی نرم‌افزار برای این کنسول نیز به همان اندازه‌ی قدرتش دردسرساز بود. جالب است بدانید افراد دخیل در توسعه‌ی پلی‌استیشن با زحمت بیش از اندازه‌ی خود آن دستگاه را به یک موفقیت تبدیل کردند. بخش پلی‌استیشن سونی و تمامی اعضای آن از مدیریت تا کارکنان معمولی در انتهای دوره‌ی پلی‌استیشن اخلاقیات و روحیه‌ی کاملاََ متفاوتی پیدا کردند و دیگر با تیم پلی‌استیشن سابق رو به رو نبودیم. آن‌ها جدی‌تر، مصمم‌تر و متمرکزتر شدند و مهم‌ترین بخش ماجرا افزایش هر چه بیشتر همکاری‌ها بین اعضای این تیم بود. قبل از پایان دوره‌ی پلی‌استیشن ۳ و حتی در ابتدای لانچ این کنسول ما شاهد تیمی مغرور و مطمئن بودیم.

احمد در ادامه توضیح داد که سران شرکت سونی از موفقیت سریع و گسترده‌‌ی پلی‌ استیشن ۴ متعجب و غافلگیر شدند و اگر این کنسول به چنین موفقیتی نمی‌رسید و با شکست رو به رو می‌شد به احتمال زیاد ما شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم. احمد در این مورد توضیح داد:

من فکر می‌کنم ما حتی در مورد پذیرش پلی استیشن ۴ نزد مردم و مخاطبین بسیار غافلگیر شدیم چرا که این کنسول نوعی رستگاری برای ما به حساب می‌آمد. ما با پلی‌استیشن ۳ تحت فشار زیادی بودیم و حالا همه چیز در مرحله‌ی بسیار حساسی قرار داشت. تیم پلی‌استیشن می‌بایست همه چیز را درست پیش ببرند و به موفقیت برسند و اگر چنین اتفاقی رخ نمی‌داد ممکن بود با پایان پلی‌استیشن مواجه شویم. استراتژی‌ها اعمال شدند، برروی سخت‌افزار متمرکز شدیم و تنها چیزی که باقی مانده بود عرضه و بازخورد مخاطبین بود. شرکای پلی‌استیشن، سازندگان و حتی استودیوهای بازی‌سازی مستقل نیز در عرضه‌ی این کنسول نقش بسیار زیادی داشتند. قیمت تعیین شد و همچنین آن زمان تصمیمات پیرامون DRM و اتصال دائمی به اینترنت نیز مورد بحث قرار گرفتند که بسیار حاشیه‌ساز شدند. چیزی که ما انتظارش را نداشتیم این سطح از موفقیت بود و این عملکردی فراتر از رویاهای ما بود اما دلیل اصلی آن این بود که هدف تیم پلی‌استیشن بازی‌بازان بودند و همه‌ی تمرکز ما این بود که عرضه‌ی کنسول و اهدافش بر پایه‌ی طرفداران باشد.

سونی و تیم پلی‌ استیشن برای نسل نهم نیز استراتژی‌های قبلی خود را دنبال می‌کنند، ما در رویدادی که آقای مارک سرنی (Mark Cerny)، طراح پلی‌ استیشن ۴ و ۵، جزئیات سخت‌ افزاری پلی‌ استیشن ۵ را اعلام کردند شاهد سیاست‌های آن‌ها در قبال کنسول نسل بعدی نیز بودیم. زمان توسعه‌ی بازی‌ها و آشنایی سازندگان با کنسول کاهش پیدا کرده است و تمرکز اصلی آن‌ها بازی‌بازان هستند که امیدواریم شاهد ادامه‌ی موفقیت آن‌ها باشیم.

Telegram
T.me/giftcardarzan
Instagram
Instagram>giftcardbaz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *